Hur beräknas skulder vid bodelning för sambos?

Jag äger ensam vårt gemensamma hus, vi är sambo och det finns inget testamente. Nu gick min sambo bort för några veckor sedan. Han hade stora skulder hos KFM och därvid en utmätning varje månad. Alla fasta avgifter på fastigheten har betalats av mig eftersom jag stått som ensam ägare. Vi hade dock ett gemensamt lån som vi fick som ett hypotekslån på 80-talet. Det berodde på att jag inte hade så höga inkomster när lånet togs, därför fick vi båda stå som låntagare. Då till min fråga, vad händer nu med sambons skuld, kan den skrivas av eller kräver banken mig på hans del, eller flyttas lånet över till mig. Vad säger sambolagen här?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du själv nämner är detta en fråga som härrör till sambolagen (2003:376) (SamboL). Precis som vid ett äktenskap, svarar den enskilda sambon själv för sina skulder (jfr. 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB)). Detta innebär att din sambos skuld inte flyttas över på dig. Däremot, ifall skulden är att hänföra till viss samboegendom, skulle din sambo ha rätt till avräkning på skulden vid en bodelning (13 § SamboL). Detta innebär att ifall du som efterlevande sambo väljer att begära bodelning i enlighet med 8 § SamboL, ska skulden räknas av från den samboegendom som skulle komma att ingå i den kommande bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och om inte så är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Hanna Törnsén FredrikssonRådgivare