Hur beräknas man kapitalvinstskatt?

Hej,

Jag har en fråga gällande försäljning och köp av bostad. Om jag har en bostad som jag äger till 61% varpå min sambo äger då till 41%- Hur blir då fördelningen senare vid vinstskatt?Vi sålde lägenheten för 1,2 miljoner i vinst (köpte för 4,1 och sålde för 5,3)- Vad kommer då min vinstskatt att bli? Är det då att vinsten fördelas 50/50 och skatt betals utefter det eller blir det att vinsten fördelas likaså 60/40 och jag då betalar min vinstskatt på min enskilda ande (dvs 60% av 1,2 miljoner och sedan 22% skatt på den delen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du gjort en vinst på den lägenhet som du och din sambo sålt och att du nu behöver hjälp med att beräkna din andels kapitalvinstskatt.

Den här typen av frågor regleras i inkomstskattelagen.

Kapitalvinsten som ska beskattas beräknas enligt följande formel (44 kap. 13 § inkomstskattelagen):

Försäljningspris - försäljningsutgifter (t.ex. mäklarkostnader) - omkostnadsbeloppet (utgifter för anskaffning av bostadsrätten samt förbättringsutgifter).

Av din fråga framgår att ni sålt lägenheten för 5300 000 kr. Mäklarkostnader har inte angivits, varför jag utgår från att ni därför inte haft några sådana. Omkostnadsbeloppet är, utefter vad som kan utläsas i frågan, 4100 000 kr. Detta leder sammantaget till att beräkningen blir 5300 000 - 4100 000 = 1200 000 kr.

Vinsten på 1200 000 kr ska tas upp till 22/30 (46 kap. 18 § inkomstskattelagen) vilket blir 880 000 kr. Sedan är skattesatsen 30% (65 kap 7 § inkomstskattelagen) vilket resulterar i en slutlig skatt på 264 000 kr. I och med att du äger 61% ska följaktligen stå för 161 040 kr i skatt.

Skatteverket har en beräkningshjälp som kan vara användbar för att räkna ut den ungefärliga skatten som ska betalas. Kika gärna på denna ifall du skulle vilja ändra i någon siffra eller liknande.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare