Hur beräknas laglotten?

Det finna testamente och där står att två av fyra syskon är huvudarvtagare.

Två bör då endast få ut den obligatoriska arvsrätten/laglotten.

Vad innebär detta och hur räknar man ut hur mycket var och en får ärva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns den s.k. testamentsfriheten som innebär att arvlåtaren kan reglera hur hen vill fördela sin egendom. Denna begränsas dock av att bröstarvingar har rätt att få ut sin laglott, vilket innebär att just laglotten inte kan testamenteras bort (7 kap. 1 § ÄB). Det är denna som åsyftas i testamentet.

Det som menas med laglott är hälften av arvslotten. Nu har jag inte fått någon information om hur stort arvet är i frågan men låt oss anta att arvet är X. Ni är 4 syskon, arvslotten blir därför X/4. Laglotten är hälften av arvslotten, dvs X/8. Detta innebär att de två syskonen som enbart skulle ha rätt till sin laglott kommer få 1/8 av hela arvet var. Det som blir kvar ska delas jämnt mellan de två andra arvingarna.

Vänliga hälsningar,

Marina AlsayeghRådgivare