Hur beräknas det löpande tillägget i 6:3 jordabalken?

Hej, jag håller på med en sakägarförteckning men jag har lite problem med tilläggsbiten. I 6:3 JB framgår det att borgenären har rätt till ett löpande tillägg om fordran är större än pantbrevet. Min fråga är när man använder den typ av tillägg baserat på antalet månader mellan utmätning och fördelning av medel samt hur detta går till. Är det löpande tillägget referensräntan + 4 % gånger tiden mellan utmätning och utdelning, eller är jag ute och cyklar? Har försökt förstå av att läsa lagbok och annan litteratur men känner mig vilsen. Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap. 3 § jordabalken (JB) har en borgenär rätt att få betalt för sin fordran till det belopp pantbrevet löper på. Skulle fordran vara större än pantbrevet har borgenären, precis som du skriver, rätt till ett räntetillägg (det s.k. löpande tillägget) om referensräntan (9 § räntelagen) ökat med fyra procentenheter.

Det löpande tillägget används när det fasta tillägget om 15 % inte räcker för att täcka borgenärens fordran.

Det löpande tillägget beräknas för varje år och delas sedan med antalet månader mellan utmätningsbeslutet och det datum då medlen fördelas.

Ex.:

Pantbrev: 100 000

Fordran: 116 000

Referensränta: 2 %

Utmätningsbeslut den 1/10, medlen fördelas den 1/12.

Det fasta tillägget är 15 % av 100 000 kr, dvs 15 000 kr.

Det löpande tillägget är 6 % av 100 000 kr under ett år. I detta fall två månader. Det ger 0,06 x 100 000 = 6 000/12 = 500 kr/mån x 2 mån = 1 000 kr.

100 000 + 15 000 + 1 000 = 116 000 kr

Hoppas det var svar på din fråga! Lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare