Hur beräknas anställningstid vid konsultuppdrag?

Hej. Jag ska sätta ihop en LAS-lista utifrån anställningstid för våra medarbetare. Jag har några medarbetare som först varit inhyrda konsulter på heltid och sedan har det övergått till anställning. Vilket datum ska räknas som anställningsdatum? När de först började som konsult hos oss eller anställninsdatumet som står i anställningsavtalet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kollektivavtal

Liksom det framgår av din fråga är lagen om anställningsskydd (1982:80) tillämplig i det här sammanhanget. LAS är tvingande till arbetstagarens förmån men det är tillåtet att träffa kollektivavtal som avviker från lagen. Detta innebär att det kan avtalas om anställningstid i kollektivavtal och att kollektivavtalet i sådana fall är tillämpligt före lagen. Jag skulle därför råda dig till att se över hur anställningstiden är reglerad i det kollektivavtal som finns på arbetsplatsen.

Undantagsregel

I det fall anställningstiden inte berörts i kollektivavtal finns det dessvärre inga allmänna regler om anställningstid i LAS. I 3 § stipuleras en undantagssituation då arbetstagaren kan tillgodoräkna sig anställningstiden från flera arbetsgivare. Angivna undantagssituationer är när arbetstagaren byter arbetsgivare inom samma koncern, vilket främst aktualiseras inom bolag, och när arbetstagare byter arbetsgivare i samband med överlåtelse av företag.

Huvudprincipen

Även om enbart en undantagsregel som är formulerad i lag har huvudprincipen behandlats i förarbeten LAS. Huvudprincipen är att all arbetstid för samma arbetsgivare ska räknas samman oberoende av anställningsformen. Nämnd princip gäller också intermittenta anställningar. Kännetecknande för intermittent anställning är att arbetstagaren endast arbetar vissa dagar i en vecka eller under vissa perioder och då endast på kallelse av arbetsgivaren. I detta fall kan arbetstagaren bara tillgodoräknas den tid som arbetstagaren faktiskt arbetat (AD 2008 nr 81).

Sammanfattning

Av det ovanstående följer att huvudprincipen bör vara tillämplig i ditt fall, om det inte finns kollektivavtal som avviker från LAS. Förutsatt att konsultuppdraget är en sådan anställning som omfattas av huvudprincipen ska datumet de började som konsulter användas för beräkning av anställningstiden. Är konsultuppdraget en form av intermittent anställning ska endast den tid personen faktiskt arbetat tillgodoräknas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Elin AnderssonRådgivare