FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/07/2021

Hur beräknar man vad man ska köpa ut sin ex-partner för?

Hej!

Jag ska köpa ut min ex-partner och undrar hur jag ska räkna ut summan.

Vi köpte bostaden för 2 400 000:-

Vi tog lån på: 2 040 000:- (Kvar på lånet just nu: 1 887 000:-)

Jag stod för hela kontantinsatsen: 360 000:-

Jag äger därmed 65% av bostaden, han 35% - men vi båda står 50 - 50 på lånet.

Vi har bestämt oss för att dela upp alla möbler etc på eget håll, det ska alltså inte ingå i bodelningen.

Hur ska jag räkna och hur mycket jag ska köpa ut honom för?

Tusen tack!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

Jag kommer först ta upp några generella utgångspunkter och sedan kommer jag gå in på vad som gäller i just ditt fall.

Generella utgångspunkter

Det framgår inte av din fråga om ni var gifta eller sambor men eftersom samma regler gäller om man är gift eller sambor när det gäller bodelningen av bostaden kommer jag ta upp bestämmelserna i både Äktenskapsbalken och sambolagen.

Utgångspunkten är att vid bodelningen om man var sambor är att vid bodelning beräknas först sambornas andelar av samboegendomen och med samboegendom menas bohag och bostad införskaffad för gemensamt bruk, därefter görs det avdrag för skulder och det som återstår delas på hälften ( 1213 §§ sambolagen). Om man var gift gäller samma sak, det vill säga att vid bodelningen ska först makarnas andelar av boet beräknas, då ska skulderna räknas av från gifträttgodset i så stor mån att skulderna som maken hade innan talan om äktenskapsskillnad täcks (11 kap. 1 § Äktenskapsbalken och 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken). Med giftorättsgods menas allt som inte är enskild egendom tack vare exempelvis äktenskapsförord ( 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Det som återstår av makarnas giftorättsgods efter att det har gjorts avdrag för skulderna ska läggas samman och delas lika (11 kap. 3 § Äktenskapsbalken).

Det spelar ingen roll hur stort andel av bostaden maken eller sambon ägde, det ska fortfarande delas lika om det inte är så att det finns ett skuldebrev eller ett samboavtal eller äktenskapsförord som säger något annat. Det betyder att om det inte är så att det finns ett skuldebrev, samboavtal eller äktenskapsförord så ska beräkningen av hur mycket man ska köpa ut den andre för se ut på följande sätt: Man beräknar först värdet på bostaden. Enligt grunderna i NJA 1975 s 288 ska man först ta marknadsvärdet minus ingångvärdet samt mäklarkostnader. På det beloppet ska man beräkna den latenta skatten. Värdet på bostaden blir marknadsvärdet minus mäklarkostnaderna och den latenta skatten. Därefter ska enligt reglerna i äktenskapsbalken makarnas andelar av bostaden beräknas, i ditt fall blir det 65 procent av värdet på bostaden och i din ex partners fall blir det 35 % av bostaden och sen drar man av den andelen av lånet vardera ansvarar för, i ert fall ska du dra av 50 % av lånet från värdet av din andel av bostaden. Din ex-partner ska också dra av 50% av lånet från värdet av han eller hennes andel av bostaden. Därefter ska det som ni har kvar läggas samman och delas lika.

I ditt fall

Vi utgår ifrån att marknadsvärdet är 4.500.000, att mäklarkostnaderna uppgår till 2 % av marknadsvärdet och att den latenta skatten är 22%. Då kommer beräkningen se ut såhär:

marknadsvärde: 4.500.000

ingångsvärde: - 2.400.000

mäklarkostnad: -90.000 (dvs 2% av 4.500.000)

---------------------------------------------------------

skatt: 442.200 (22% av 2.010.000)

värdet på bostaden: 4.500.000 (marknadsvärde)- 90.000 (mäklarkostnad)-442.200(skatt)= 3.957.800

Därefter beräknar vi var och ens andelar och drar av lånet

Din andel av bostaden (65% av 3.957.800)- din andel av lånet (50 % av 1.887.000)= 2.572.570 - 943.500= 1.629.070

Din ex-partners andel av bostaden (35% av 3.957.800)- hans eller hennes andel av lånet (50% 1.887.000)= 1.385.230 - 943.500=441.730

Därefter lägger ni det som återstår samman och delar på hälften

1.629.070 + 441.730= 2.070.800

2.070.800/2= 1.035.400

Du ska alltså om vi utgår från det här exemplet köpa ut henne eller honom för 1.035.400

Om det är så att du på grund av äktenskapsförord eller samboavtal eller skuldebrev ska få tillbaka en del av kontantinsatsen så får du dra av det från beloppet du ska köpa din ex-partner för.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare