Hur behandlas arv i en framtida skilsmässa?

Hej, vi har följande lydelse i testamentet (vi är ett gift par): den egendom som genom arv eller detta testamente tillfaller testamentstagare skall, liksom avkastningen därav, utgöra enskild egendom.

Vi har dessutom ett äktenskapsförord som lyder: all egendom för "person A" skall vara giftorättsgods och för "person B" vara enskild egendom.

Min fråga gäller vad som händer om person A ärver ärver pengar/egendom och vid en efterföljande skilsmässa? Ingår person A's arv då i giftorättsgodset? I arvet fanns inget testamente och således inget om enskild egendom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar dig som att ni som gifta har skrivit ett testamente tillsammans, där det framgår att testamentstagaren ärver egendomen så som enskild egendom. Ni har dessutom ett äktenskapsförord där det framgår att en persons egendom ska utgöra enskild egendom, den andras giftorättsgods. Jag tolkar din fråga som att A ärver någon annan än B i detta fall, och vad som händer med detta arv vid en skilsmässa mellan A och B.

Om A ärver någon annan – vad händer med detta arv vid en skilsmässa med B?

Inledningsvis, om jag tolkar dig rätt, så har ert inbördes testamente ingen betydelse i frågan. Det påverkar endast svaret om det är så att A ärver av B, vilket jag svarar på nedan. As testamente kan inte påverka hur A ärver av någon annan (än B). Jag tolkar din fråga som att A ärver någon annan än B. Finns det inget testamente med villkor om arvet ska gå i enskild egendom till A, så blir detta som utgångspunkt giftorättsgods vid en framtida skilsmässa mellan A och B. Det krävs ett villkor i testamente, för att arv ska behandlas som enskild egendom (7 kap. 2§ 3-4p Äktenskapsbalken). As arv från någon annan, ska då ingå vid en bodelning vid en skilsmässa mellan A och B, så som giftorättsgods (10 kap. 1§ Äktenskapsbalken). Att egendomen kommer ingå i bodelningen innebär att värdet kommer delas lika

Om arvlåtaren hade i ett testamente förordnat om att dennes arv ska ärvas så som enskild kommer den motsatsvis inte ingå vid en skilsmässa mellan A och B.

Jag vill dock påtala att det vid en bodelning finns utrymme att jämka utfallet, om villkor i äktenskapsförord är oskäligt med hänsyn till innehållet eller senare inträffade förhållanden (12 kap. 3§ Äktenskapsbalken). Om A exempelvis anser att det skulle vara oskäligt att dennes arv, samt all egendom som denne äger, är det enda som ska ingå i bodelningen, kan A begära jämkning av bodelningen till en mer rättvis fördelning. Då kan Bs enskilda egendom föras in i bodelningen och behandlas som giftorättsgods för att väga upp för en annars oskälig fördelning. Man gör då en helhetsbedömning utifrån alla omständigheter, i syfte att skydda den ekonomiskt svagare parten utifrån utvecklingen av förmögenheten mellan er.

Om A ärver B – vad händer med dennes arv vid en eventuell framtida skilsmässa med någon annan än B?

Om det ändå är så att du menar att A ärver B, så ska precis som testamentet anger, A ärva Bs egendom så som enskild egendom. Detta förordnande innebär att om A då gifter om sig, och sedan skiljer sig, så ska egendomen som A ärvt, samt avkastningen därav, inte ingå i bodelningen då den ska utgöra enskild egendom för A, oavsett vad äktenskapsförord säger (7 kap. 2§ 3-4p samt 10 kap. 1§ Äktenskapsbalken). Man kan inte genom äktenskapsförord göra om enskild egendom som någon fått i arv med villkor om detta, till giftorättsgods, eftersom det är utomstående som har rätt att besluta om hur sin kvarlåtenskap ska gå vidare. Om dock testatorn angett att det är okej, så är det såklart okej.

Kan man på något sätt omvandla ärvd enskild egendom till giftorättsgods?

Utgångspunkten är ju att det är testatorn (den som avlidit) som bestämmer vad som ska hände med dennes kvarlåtenskap. Om denna person i testamente har förordnat att arvet efter denne ska ärvas så som enskild egendom, så ska detta gälla.

Man skulle kunna ge bort den enskilda egendomen så som gåva, men då får man såklart inget tillbaka för den, och det är inte heller optimalt om man faktiskt vill behålla egendomen. Man skulle dock kunna tänka sig att arvtagaren ger bort hälften av arvet till sin maka, med utfästelse i gåvobrev, om att detta ska utgöra enskild egendom. Då kommer denna del också utgöra enskild egendom för Bs del, vid en framtida skilsmässa, och då blir effekten ju en likadelning av detta i praktiken, men att bådas del ska undanhållas bodelningen.

Sammanfattningsvis så påverkar inte testamentet ni har skrivit mellan er, eventuella arv som ni får från någon annan. Finns det inget villkor i arvlåtarens testamente om att arvtagaren ärver så som enskild egendom, så kommer arvet ingå i As giftorättsgods och då ingå i en bodelning. Men finns det villkor om enskild egendom, går det före ett eventuellt äktenskapsförord som gör allt till enskild egendom, såvida arvlåtaren inte uppgett att undantag kan göras. Om fördelningen dock blir skev, kan äktenskapsförordet jämkas.

Jag hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor! Om jag missförstått dig eller så är du välkommen att återkomma till mig. Om du önskar vidare vägledning, testamentestolkning eller liknande, kan vår juristbyrå hjälpa dig vidare! Jag kan sätta dig i kontakt med dem, och jag nås då för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare