FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/09/2020

Hur begär man domar?

Hej

Hur begär jag en dom för en norsk medborgare.

Råkar vara min son som dömts för misshandel Och som numera är norsk medborgare.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du söker en dom som avgjorts i svensk rätt kontaktar du den domstol som avgjorde målet och ger dom målnumret. Saknar du målnumret kan du kontakta domstolen och be om hjälp med att hitta domen. Mer information och vägledning i hur du får tag i en svensk dom hittar du här.

Om du söker ett mål som avgjorts i norsk domstol föreslår jag att du kontaktar domstolsadministrationen i Norge, jag bifogar en kontaktlänk här.

Jag hoppas detta hjälper dig, tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Aram ShokorRådgivare