Hur avsäger jag mig min rätt till arv?

Jag vill avsäga mig min arvsrätt eftersom jag inte vill ha någon kontakt med min far. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du avsäger dig din rätt till arv efter din far.

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Arvsavsägelse och arvsavstående är inte samma sak

Precis som du nämner kan en arvinge avsäga sig sin rätt till arv. En arvinge kan även avstå sin rätt till arv, vilket inte är samma sak som att avsäga sig sin rätt till arv. Om du vill läsa mer om just avstående från rätt till arv kan du göra det här.

Hur avsäger jag mig min rätt till arv?

Arvingen kan avsäga sig sin rätt till arv från arvlåtaren (d.v.s. den som efterlämnar arv) genom att skriftligen godkänna ett av honom eller henne upprättat testamente till förmån för någon annan eller genom att på annat sätt klargöra sitt arvsavstående skriftligen hos arvlåtaren (17 kap. 2 § ÄB). Detta kallas för renuntiativa arvsavtal.

Bröstarvingar kan inte avsäga sig sin rätt till laglott

Det bör dock observeras att den som är underårig inte får avsäga sig sin rätt till arv (15 kap. 6 § föräldrabalken). Inte heller kan arvlåtarens bröstarvingar avsäga sig sin rätt till laglott, om bröstarvingen inte har fått skäligt vederlag.

Arvlåtarens bröstarvingar är hans eller hennes avkomlingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn och så vidare).

Vad gäller i ditt fall?

Slutsatsen är att om arvingen är myndig, kan han eller hon avsäga sig sin rätt till arv från arvlåtaren genom att godkänna ett av honom eller henne upprättat testamente till förmån för någon annan eller genom att på annat sätt klargöra sitt arvsavstående skriftligen hos arvlåtaren. Du är dock din fars bröstarvinge och kan därför inte avsäga dig din rätt till laglott, om du inte har fått skäligt vederlag.

Vi på Lawline kan hjälpa dig!

Om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan enkelt boka en tid här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare