FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/01/2023

Hur avgörs barnets bästa när det kommer till umgänge med båda vårdnadshavarna?

Om man har delad vårdnad men barnet (8 år) är skrivet som mig (mamman), och har aldrig riktigt haft en bra relation pappan. Är var varannan vecka boende helt plötsligt det bästa för barnet då? Pappan har börjat kräva detta nu, men då han inte ens sköt sina varannan helg under ca 3 år sen skillsmässan anser jag att det inte är det bästa för vår dotter att helt plötsligt bli upprykt från sin trygghet för att han helt plötsligt vill det. Vi bor även med ca 2 mil ifrån varandra, då han valt att bosätta sig i annan stad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad och umgänge finner du i 6 kap. föräldrabalken (FB).

Hur fungerar umgänge när föräldrarna har gemensam vårdnad?

Ett barn har rätt till umgänge med den förälder som den inte bor tillsammans med. Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med tillgodoses, enligt 6 kap. 15 § FB

När det kommer till frågor om umgänge, vårdnad och boende ska barnets bästa vara avgörande enligt 6 kap. 2 a § FB. Vad som är barnets bästa beror på och en bedömning måste därför göras i varje enskilt fall. Det som särskilt kan fästas vikt vid är dock barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna, och risken för att barnet kan komma att fara illa.

Om det är svårt att komma överens om hur umgänget ska se ut och i vilken utsträckning det ska ske, går det att få hjälp med att träffa ett avtal om hur umgänget ska se ut enligt 6 kap. 17 a § FB. Annars är det rätten i ort där barnet har sin hemvist som prövar frågor om vårdnad, boende och umgänge enligt 6 kap. 17 § FB

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare