Hur ärver man med en styvmamma och halvsyskon?

Min far är gift med en kvinna som inte är min mor. Med henne har han två döttrar. Det vill säga att vi är tre barn. Kan min far på något vis göra mig avslös? Vilken lott får jag? Dvs hur stor del gentemot mina syskon? Kan han ge allt till sin nya fru för att göra mig arvslös?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline!

Kan din far göra dig arvslös?
Det går inte enligt svensk lag att göra sina barn arvslösa. Det hade kunnat vara så att det inte finns några tillgångar kvar vid personens bortgång och det inte då finns något att dela ut. Men om det finns kvar tillgångar kan din far aldrig göra dig arvslös, du som barn och bröstarvinge erhåller laglottsskyddet (lagrum) och har alltid rätt till en viss del och kan kräva den om. Hur stor beror på omständigheterna, exempelvis antal syskon

Vilken lott får du?
I detta fallet har han även två döttrar, då kommer ni tre att dela på hans del vid hans bortgång. Du får alltså en tredjedel av det han efterlämnar. Du som särkullbarn kan begära ut din del direkt (lagrum) och behöver inte vänta som dina två halvsystrar. Du kommer inte ärva den nya frun och behöver inte avvakta till hennes bortgång, dock har du det valet att du kan vänta med att begära ut din laglott till fördel för henne. Då sitter hon i orubbat bo och behåller allt så länge och då kommer du ärva samtidigt som dina två halvsystrar i ett efterarv. Du får givetvis välja själv hur du kommer att göra.

Kan han ge allt till sin nya fru för att göra dig arvslös?
Svaret på frågan är nej. Som jag redan nämnt kan han inte göra dig arvslös när det finns tillgångar kvar. Hans fru ärver allt med fri förfoganderätt och deras gemensamma barn får inte del av något arv förrän båda är borta men du som särkullbarn har som sagt rätt att begära ut din del direkt + att du som din fars barn åtnjuter laglottsskyddet.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare