Hur ärver föräldrar och syskon när det är maken som i första hand ärver?

Ett gift par i 30 års åldern utan barn där mannen plötsligt dör. Mannens föräldrar lever och det finns en syster till den avlidne mannen. Det finns inget testamente! Hur ärver då kvinnan som förlorat sin man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av arvsrättslig karaktär och regleras i ärvdabalken (ÄB), av frågan framgår att det inte finns något testamente.

Vem ärver?

Det är den efterlevande maken som ärver i första hand (3 kap. 1 § ÄB). Maken ärver dock med fri förfoganderätt och kan exempelvis inte testamentera bort egendomen till någon annan. Föräldrar och syskon har efterarvsrätt och om någon av dessa skulle vara i livet när den efterlevande maken dör så ska de ärva hälften av den efterlevande makens egendom (3 kap. 2 § ÄB). Detta ska då motsvara vad som egentligen var arvet efter den först avlidne maken.

Sammanfattning

Den efterlevande maken ärver, men den avlidne makens föräldrar och syskon har efterarvsrätt. Detta innebär att de kommer få en del av den efterlevande makens egendom när denne dör.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare