Hur ärver ett särkullbarn?

Hur delas arvet upp. Min man har ett barn sedan innan o ett har vi gemensamt. Hur ärver särkullbarnet? Är det bara hans förmögenhet eller är det vår gemensamma? Vi är gifta o det finns inga privata egendom eller äktenskapsförord. Vi har en del pengar båda två o har hela tiden haft delad ekonomi. Mina kommer från en utbetald livförsäkring. Min fråga är läggs den gemensamma förmögenheten ihop vid min makes död? Hur ser arvs bilden ut vem ärver o hur? Mvh my

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga behandlas utifrån ärvdabalken (ÄB). .

Först ska en bodelning göras där din och din makes förmögenhet sätts ihop och delas lika mellan er (se 23 kap. 1 § 2 stycket ÄB). Hälften av förmögenheten är din, den andra (din makes) är det som ska delas ut genom arv.

Barnen ha rätt till hälften var av din makes förmögenhet (se 2 kapitlet 1 § 2 stycket ÄB). Särkullbarnet har rätt att få ut förmögenheten direkt eftersom han inte har någon koppling till dig (se 3 kapitlet 1 § 1 stycket ÄB). Resten av förmögenheten skulle gå till det gemensamma barnet men du skulle få det först med fri förfoganderätt, dvs. du kan använda pengar hur du vill men du får inte testamentera bort eller skänka förmögenheten (se 3 kapitlet 2 § 1 stycket sista meningen).

Särkullbarnet har dock rätt att avstå från sitt arv (se 3 kapitlet 9 § ÄB) till förmån för dig och istället få ut sin arvslott när du avlider (se 3 kapitlet 2 § 2 stycket ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare