Hur ansöker jag om nytt pass om jag saknar ID-handling?

Hej,

Jag såg idag att mitt pass har gått ut och jag har varken ID-kort eller körkort heller.

Jag har dock en sambo och en mamma som kan bekräfta att jag är jag här i Stockholm.

Hur går jag vidare? haha

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur införskaffar jag ett nytt pass?

För att skaffa ett nytt pass gäller generellt att du måste boka en tid på passexpeditionen och ta med en giltig id-handling. Om du saknar en giltig id-handling kan du istället ta med någon som kan intyga din identitet. Den personen måste vara godkänd som intygsgivare och behöver kunna visa upp giltig id-handling.

Vem kan vara godkänd intygsgivare?

Godkända intygsgivare är bland annat en make/maka, registrerad partner, sambo enligt 1 § sambolagen, föräldrar, mor- eller farföräldrar, myndigt barn, myndigt syskon eller vårdnadshavare. Både din mamma och din sambo skulle således kunna intyga din identitet så du kan införskaffa ett nytt pass.

Om du vill läsa mer om hur man skaffar pass och hur bokningen går till kan du besöka Polisens hemsida som du hittar här. Om du har fler frågor kring det praktiska förfarandet kring passet kan du vända dig direkt till den passexpedition du ämnar uppsöka.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare