FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/08/2019

Hur anmäler man polisen?

Jag undrar hur går jag tillväga om jag vill anmäla polisen ? Såhär är det att min flickvän har social ångest och post traumtisk stress , och hon har dessutom slutat röka och är gravid. Hon fick panikångestattack vilket gjorde att hon skrek högt och länge , någon granne ringde polisen som eftet en stund kom och knackade på vår dörr och då var det helt tyst hon hade äntligen lugnat sig. Och tyvärr är det så att hennes sociala ångest triggas av polisen då hon fått pts på grund av en tidigare händelse då två poliser tog tag i henne utanför portdörren snodde hennes nycklar och gick igenom hennes lägenhet utan någon som helst provokation från hennes sida ! För att gå tillbaka till det jag skrev om från början så började min flickvän få panik.igen och började be polisen att gå därifrån och försäkrade dem att vi mådde bra här inne i lägenheten ! Men dem vägrade gå och paniken blev värre. Till slut kunde vi öppna dörren då körde ena polisen (1 av 3 poliser som var där) in sin batong så att vi inte kunde stänga dörren och sen stod samma polis ivägen för dörren. Då började hoten komma emot min flickvän att om dem någonsin behöver komma tillbaka så ska dem tvångsomhänderta henne till psyket. Hon känner sig hotad så pass att hon ej kan vistas i sin egen lägenhet med rädsla för att dem(polisen) ska komma och ta henne

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom polisens arbete, och myndigheter i allmänhet, finns det en rad grundlagsskyddade principer som de måste förhålla sig till. Objektivitets- och likabehandlingsprincipen är exempel på sådana, vilket framgår i 1 kap. 9 § regeringsformen (1974:152). Detta innebär bland annat att polisen har en skyldighet att vara sakliga och opartiska inom sitt arbete. Det är därför möjligt att polisanmäla en polis som agerar felaktigt, vilket skulle kunna leda till en misstanke om tjänstefel, enligt 20 kap. 1 § brottsbalken (1962:700). Ni kan också göra en anmälan till Justitieombudsmannen (JO). Du kan läsa om hur du går tillväga här: www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare