Hur anmäler man brott?

Hej!

Både jag och min dotter har blivit utsatta för förtal och ärekränkning på nätet. Personen har bla bygg en hemsida där han nervärderar oss och svartmålar. Det finns bilder på oss och inspelade telefonsamtal ( utan att vi viste om det) där han tolkar allt på sitt sätt.

Han visar offentligt video från rättegången som jag var med där han kommenterar allt på ett sårande och nervärderande sätt.

Hur går man till väga .

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person som utpekar någon som klandervärd eller brottslig i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta en person för andras missaktning begår brottet förtal, vilket är en form av ärekränkningsbrott (5 kap. 1 § Brottsbalken [1962:700]). Eftersom brottet faller under allmänt åtal kan ni anmäla det till polisen, varefter polisen tillsammans med en åklagare utreder brottet i form av en förundersökning. Sedan avgör åklagaren om denne vill väcka åtal. Det första steget i processen är således att anmäla brottet till polisen genom att ringa 114 14 eller besöka polisen på plats. Ni kan sedan hjälpa polisen i utredningsarbetet genom att inge information och bevismaterial som kan tänkas vara relevant, men själva förundersökningen är åklagarens och polisens ansvar.

Kontakta gärna Lawline på nytt om det uppstår några frågor eller funderingar.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare