Hur anmäler man anonymt angående socialtjänstens brister?

Hej kan man vara anonym och vill anmäla en social arbetare som går och talar om man säger en sak till den person sen sprider hon det vidare säger till personer vad man heter samt talar om vad man säger?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du känner att en anställd hos socialtjänsten handlägger ett ärende felaktigt kan ett första steg vara att lämna in klagomål till de ansvariga för socialtjänsten i din kommun. Om du kontaktar socialtjänsten i din kommun kan de ge dig information om hur du lämnar klagomål. Du kan då uppge att du vill vara anonym.

Ett annat alternativ är att anmäla socialtjänsten till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). Till IVO anmäler man allvarligare brister i socialtjänstens verksamhet. IVO har ingen skyldighet att utreda alla anmälningar utan avgör själva om det finns skäl att starta en utredning. Konsekvensen av en anmälan är att IVO granskar socialtjänstens verksamhet och avgör om det finns brister som behöver åtgärdas. För att vara anonym i detta avseende är det bäst att du använder dig av deras tipsfunktion, som du kan läsa mer om här.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan!

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare