FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2017

Hur anmäler jag ett brott?

jag var sjukskriven i två år (2013 och 2014) med det inkomstbortfall det innebar, p g a en persons kränkningar verbalt samt förtal (bl a i den butik hon arbetar i) . Jag är kvinna och det är en annan kvinna som kränker mig sedan 2012 då hon fick kännedom om att hennes far börjat uppvakta mig efter att hennes mor gått bort. .

Tillslut blev jag så nedbruten så jag blev sjukskriven, förlorade hörseln i den stressade situationen . 2015 återgick jag till arbetet . Då kränkningarna fortsätter så måste jag få slut på detta - bevis saknas inte. Läser ang "skadeståndslagen".

Men vart vänder jag mig för anmälan ang kränkning, hemfridsbrott osv . Är det polisen man skall skicka anmälan till ??

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anser du att du har blivit utsatt för något brott ska du så fort som möjligt anmäla det till polisen. Förtal och hemfridsbrott är olagligt, även andra kränkningar kan vara brottsliga. Jag rekommenderar därför att du kontaktar polisen och berättar om allt som har hänt. Därefter kommer polisen eller en åklagare att avgöra om det ska göras en brottsutredning eller inte.

För att anmäla händelserna till polisen kan du antingen besöka en polisstation eller ringa 114 14. Du hittar mer information om hur en anmälan går till här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare