Hur ändrar man stadgarna i en ideell förening? Var ska ändring av dessa stadgar anmälas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Ideella föreningar är en speciell associationsrättslig form i det avseendet att de saknar primärt tillämplig lagstiftning. Istället ser man främst till vad domstolarna kommit fram till i diverse rättsfall, s.k. praxis.

Om du inte redan har kollat i föreningens stadgar kan det vara bra att göra det, eftersom det däri många gånger regleras hur stadgeändringar sker. Regleringen kan se olika ut för olika föreningar.

Årsmötet är det enda organet som kan ändra stadgarna

Enligt praxis är årsmötet det högst beslutande organet i en ideell förening. Det är endast årsmötet som kan välja att anta och förändra stadgarna, vilket görs vid stämman.

Notera att förfarandesättet som beskrivits ovan gäller även om den ideella föreningen skulle tillhöra ett nationellt förbund. En ändring inom det nationella förbundet blir alltså inte direkt gällande i en ideell förening.

Däremot kan det givetvis alltid vara bra att konsultera det nationella förbundet först, innan årsmötet beslutar att ändra stadgarna. Det kan nämligen vara så att det nationella förbundet har normalstadgar som kan eller bör användas av de ideella föreningarna.

Ändringarna av stadgarna ska skickas till föreningsregistret

Ändringarna av stadgarna ska skrivas på en blankett för ändringsanmälan, antingen för hand eller elektroniskt och samtidigt bifogas då stadgeändringen, i praktiken de fullständiga stadgarna. Dessa skickas sedan till föreningsregistret.

Stadgeändringarna träder i kraft efter det att de har har antecknats i föreningsregistret. Det går i samband med att anmälningen skickas begära att föreningsregistret, mot avgift, förhandsgranskar stadgeändringen.

Mina råd

Jag har svårt att se att det inte skulle finnas något i den ideella föreningens nuvarande stadgar om hur en ändring av stadgarna ska ske.

Om inte annat borde det finnas ett nationellt förbund den ideella föreningen är bunden av som har svaret på din fråga.

Se därför över vad stadgarna i den ideella föreningen säger först och i andra hand, vänd dig till det nationella förbundet, om den ideella föreningen är ansluten till ett sådant.

I övrigt kan du följa den procedur jag redogjort för ovan.

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare