Hur ändrar man ett äktenskapsförord?

Vi har ett totalt äktenskapsförord. Nu vill vi flytta ihop och äga allt tillsammans.

Hur skriver vi om äktenskapsförordet som nu finns? Vad kostar det om ni hjälper oss med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man kan inte skriva om och ändra ett befintligt äktenskapsförord, utan man får upprätta ett nytt och registrera det hos Skatteverket. På det sättet ersätter det nya äktenskapsförordet det förra. Mer information om hur registrering hos Skatteverket går till hittar du här.

Här på Lawline har vi en s.k. avtalsrobot där man kan välja vilket avtal man vill upprätta. Man fyller sedan i olika uppgifter som sedan resulterar i ett komplett avtal. Äktenskapsförord kostar 795 kr. Man kan prova på att fylla i uppgifter utan kostnad. Det är först när man vill få avtalet sammansatt i en juridiskt korrekt pdf-fil som betalning behöver ske. Mer information om avtalsroboten och hur tjänsten fungerar hittar du här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare