Hundägares skadeståndsskyldighet när hund skadar katt

Passade en hund som dagmatte. Denna hund bet och nästan dödade min katt. Kan jag kräva skadestånd av hundägaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundägare har så kallat strikt hundägaransvar vilket innebär att ägaren är skyldig att ersätta de skador som hunden orsakar, oavsett om hunden blivit provocerad eller om det var en olyckshändelse. Detta regleras i 19 § i lagen om tillsyn över hundar och katter. Ägaren/innehavaren till hunden behöver inte själv ha agerat med uppsåt eller varit vårdslös. Denne är strikt ansvarig för skador som hunden orsakar.

Djur räknas som saker inom skadeståndsrätten. Det innebär att du som ägare till katten har drabbats av en sakskada. Hundägaren är skyldig att betala kostnaden för de skador som hunden orsakat, exempelvis veterinärkostnader.

Vänligen,

Louise AnderssonRådgivare