Hundägarens ansvar att se till att hunden inte skadar någon

Vad ska jag ta mig till då en hund i stallet gör utfall mot mig och tänker huggas om han kommit åt mig. Hundägaren är ung dock

myndig men har inte haft hund förut och är inte van. Hon säger inte till hunden ordentligt heller. Ska det behöva vara så här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om hundar finns i lagen om tillsyn över hundar och katter. I lagens första paragraf stadgas att hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Den tillsyn som krävs av en hundägare beror alltså på vad som behövs i det individuella fallet. Du skriver att hunden är aggressiv och gör utfall mot dig. Om en hund beter sig aggressivt krävs naturligtvis mer tillsyn än om hunden är väldigt lugn. Du kan därmed kräva av hundägaren att hon håller hunden kopplad och under noggrann tillsyn så att den inte kan komma åt att skada någon.

Skulle hunden orsaka några skador, exempelvis bita någon, gäller enligt 19 § i ovan nämnda lag att ägaren blir ersättningsskyldig oavsett om hon vållat skadan eller inte. Det betyder att det går att kräva skadestånd av hundägaren även om det inte var hennes brist på uppmärksamhet som orsakade skadan. Detta brukar kallas för att hundägare har ett strikt skadeståndsansvar.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare