Hotfull ex-sambo

Hej! Min sambo som jag har tre barn med. Vägrar lämna min bostad då vi inte längre är ett par. Han är hotfull och agressiv mot mig och barnen. Har står inte skriven på min lägenhet. Om jag säger att jag ringer polisen hotar han mig med att jag skulle bara våga och då ska jag få se vad som händer. Undrar vad jag kan göra eller vem jag ska vända mig till för att bli av med honom. Hur går man till väga.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du berättar att din sambo vägrar lämna er bostad och att ni har separerat, att han är hotfull och aggressiv mot dig och era barn.

Om det är så att din sambo hotar om dig med brottslig gärning i syfte att framkalla allvarlig fruktan för din egen säkerhet eller någon annans säkerhet, så utsätter din sambo dig för olaga hot. Det kan exempelvis vara hot om våld mot dig eller dina barn. För att hotet ska anses vara olaga hot så krävs det att hotet utgör ett hot om just en brottslig gärning och att det är av den graden att det framkallar allvarlig fruktan hos dig. (4 kap. 5 § brottsbalken)

Jag skulle starkt rekommendera dig att kontakta Kvinnofridslinjen, 020-50 50 50. Dit kan man ringa dygnet runt. De kommer att lyssna på din situation, ge dig professionellt stöd och hjälpa dig vidare.

De har möjlighet att föreslå vilka olika verksamheter som kan hjälpa dig på din hemort, som exempelvis socialtjänsten, ett skyddat boende eller en kvinnojour. De kan även hjälpa till med hur man gör en polisanmälan eller vart i vården man kan vända sig för båda psykiska och fysiska skador, om man har behov av det.

Det är viktigt att anmäla brott, även fast jag förstår att det är svårt att göra om man är hotad. Med kvinnofridslinjen har du möjlighet att diskutera vad du är rädd för, hur en polisanmälan går till och vad den ger för konsekvenser. De som jobbar där har goda erfarenheter och kan besvara dina funderingar.

Jag hoppas du får god hjälp och att allt går bra för dig!

Frida GustafssonRådgivare