Hjälper det att överklaga körkortsåterkallelse på grund av narkotikabrott?

Hejsen

För sex månader sen har jag rökt cannapis och polisen stoppade mig sen lämnade jag blodprov hos polisen då det var posetiv jag bihållde körkortet , nu har jag fott ett beslut från transportstyrelse att jag bliv av med körkortet i 6 månader och jag måste göra om från början , jag behöver körkortet foratt jag jobbar som leverans då jag undrar om överklagning hjälper

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Återkallelse av körkort sker inte av tingsrätten i samband med det straffrättsliga förfarandet. Eventuell återkallelse sker i efterhand av Transportstyrelsen. Ett körkort ska återkallas bland annat om föraren gjort sig skyldig till rattfylleri eller intag av narkotika (5 kap. 3 § p1 körkortslagen).

I ditt fall har Transportstyrelsen valt att återkalla ditt körkort, i enlighet med lagen. Du har möjlighet att yttra dig inför återkallelsen, i vilket du kan anföra att du behöver körkortet i arbetet. Det är en god idé att i sådant yttrande ha intyg från in arbetsgivare att körkort är en förutsättning för fortsatt arbete. Om Transportstyrelsen ändå återkallar ditt körkort kan du inom tre veckor överklaga det till förvaltningsrätten. Tyvärr går det inte att ge ett svar på hur domstolen kommer att resonera. Rent generellt är domstolen dock restriktiv med att inte återkalla körkort när det gäller drograttfylleri. Din möjlighet till framgång är således rent statistiskt liten; däremot finns det inget som hindrar dig från att försöka. Min åsikt är att du ska överklaga beslutet och förklara varför du behöver ditt körkort, det värsta som kan ske är att domstolen inte ändrar beslutet.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare