Hjälp vid trakasserier och uppmaning till uppsägning

Hej jag har jobbat på ett företag 7 år och allt har varit bra till nu

Vi har träffat en man från If Metall och min chef har sagt att jag har stöld en fjärrkontroll och sedan de har sagt att dem anmäla inte till Polisen men jag måste säga upp mig vad jag kan göra

Ändra som är anställda på den företag försökt skrämma bort mig de se att de skicka mig till skogen och föda mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är någon som beter sig illa på arbetsplatsen eller utsätter dig för trakasserier/diskriminering ska man alltid kontakta sin arbetsgivare som är skyldig att agera. I det här fallet låter det även som att arbetsgivare agerar på ett sätt som får dig obekväm. Jag skulle därför rekommendera dig att ta kontakt med en facklig representant, då det är viktigt att göra i en situation där arbetsgivaren försöker få dig att säga upp dig mot din vilja. Träffar du en facklig representant kan du även diskutera händelsen och få stöd i hur du bör agera. Du kan även ta kontakt med ett skyddsombud på arbetsplatsen om ni har något sådant.

Hoppas du fick hjälp med din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare