FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/12/2018

Hjälp med tentamen/övningsuppgifter

Hej! Jag är student och har hittat mycket svar hos er på många av våra övningsuppgifter. Men denna var lite svårare. Kan ni hjälpa mig?

Bygg AB har gått i konkurs. Borgenärerna i konkursen är bl a borgenärer som har säkerhet i Bygg AB:s fastighet och andra som har säkerhet i form av företagshypotek. Hjälp konkursförvaltaren att reda ut vem som har bäst rätt till följande egendom. Motivera ditt svar och ange lagrum!

a) En svarv på fastigheten, köpt på avbetalning och med återtagandeförbehåll.

b) Värmepanna i fabriksbyggnaden, som fyller funktionen att hålla anständig värme i lokalen. Pannan är köpt på avbetalning med återtagandeförbehåll.

c) Truckar, köpta kontant, som uteslutande används för transporter inom fabriksbyggnaden.

d) Stationära datorer, installerade i byggnadens kontorsdel, avsedda för administrativa avdelningens behov.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag vill tyvärr meddela dig att vi inte besvarar frågor som gäller studier, då detta går emot syftet med vår verksamhet.

Lycka till!
Vänligen,

Lena FamulakRådgivare