Hjälp med ombud vid vårdnadstvist

Hej.

Jag vill skicka in en stämningsansökan angående ensam vårdnad av min son. Jag har försökt få med pappan till samarbetes samtal hos familjerätten men han vill inte medverka på dessa. Det finns en historik både hos polis och socialtjänst mot pappan och jag känner nu att jag vill ha full vårdnad av vårt gemensamma barn. Vår son har utryckt det senaste att han inte alltid vill gå till pappa för han upplever honom konstig vissa nätter. Tidigare alkoholproblem finns också med i bilden. Min son har sedan separationen mellan mig och hans far bott växelvis varannan vecka. Nu utrycker sig sonen att han bara vill till pappa ibland. Jag och pappan bor bara 1 km ifrån varandra och skolan ligger i samma område, det finns ingen anledning för mig att motsäga mig umgänge far och son emellan, men jag vill tillmötesgå min sons önskemål om att kanske bara vara där ex. Varannan helg eller liknande överenskommelse.

Jag mottog för snart 4 veckor sedan ett samtal från socialtjänsten att dom fått in en anmälan från polisen att dom gjort en lob på min sons pappa, han ska ha hotat grannar och varit hotfull och aggressiv även när polispatrull anlände, sonen var hos mig vid tillfället tack ock lov.

Det finns väldigt mycket mer än det här, och jag undrar nu vart jag ska gå vidare. Känner att jag behöver ett ombud i min stämning som hjälper mig att få med alla viktiga detaljer. Vart vänder jag mig?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag rekommenderar att du bokar tid med en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas mitt svar var behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare