Hjälp med att få ut lön från f.d arbetsgivare

Min sambo har inte fått sin lön den 25 december. Varit i kontakt med byggnads facket....men inget händer ingen hjälp. De ligger i process med arbetsgivaren... men idag 12 mars så har fortare inga pengar synts till...de har uppmanat honom att inte jobba. Varför får vi ingen ekonomisk hjälp? Vad har facket för skyldigheter? Arbetsgivaren? Vi kan inte leva på min lön? Min sambo har fått söka nytt jobb och fått det.. och lön från nya jobbet kommer snart.....men det är väl inte rätt att inte få någon ekonomisk ersättning alls för inarbetad tid?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din sambos arbetsgivare underlåtit att betala ut lön så har din sambo en fordran på arbetsgivaren avseende denna lön.

Det du och din sambo kan göra i detta fall är att vända er till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande, se här. Kronofogdemyndigheten kommer då att delge din sambbos arbetsgivare ett föreläggande om att betala lönefordran. Om arbetsgivaren inte betalar föreläggandet så kommer KFM att meddela utslag vilket innebär att de kommer börja driva in pengarna. Men om arbetsgivaren bestrider föreläggandet så är det upp till er om du vill ta ärendet vidare till domstol.

Om ni väljer att ansöka om betalningsföreläggande är det viktigt att yrkande och grunder framgår tydligt. Om du vill ha hjälp med att upprätta en sådan ansökan och skicka in den till KFM så kan du kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig gärna med detta!

Facket har i detta fall antagligen inga skyldigheter att utge ekonomisk kompensation till dig. Ett sådan fall skulle kunna vara om facket vidtar en stridsåtgärd, exempelvis strejk, då har fackliga organisationer ofta en s.k. "stridskassa" varifrån de betalar ut ekonomisk ersättning till de medlemmar som omfattas av strejken och som då inte får någon lön av arbetsgivaren.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare