Hjälp med att få tillbaka hund

Hej!  Jag behöver rådgivning kring vår hund, en Yorkshireterrier. Min pappa köpte en hund 2006, vår hund som vår mamma sedan gav bort temporärt (sommaren 2013) till en väns bekant. Det var en muntlig överenskommelse om att ha honom tillfälligt och att vi skulle få träffa honom när det var möjligt (inget skrev på papper). Vår mamma och pappa är separerade flera år tillbaka vilket gör att hunden tillhör honom juridiskt men vi, barnen, har tagit hand om honom hos vår mamma. Hur ska vi gå tillväga då denna väns bekant inte låter oss träffa vår hund? Hon svarar inte på sms eller samtal och har nekat att vi får besöka samt träffa honom. Anledningen till att vår mamma gjorde som hon gjorde var för att vi inte kunde ta hand om vår hund just då vilket innebär att han fortfarande är vår hund. Eftersom den här tjejen inte är tillförlitlig och hon inte fullföljer vår överenskommelse om att vi får träffa honom när det är möjligt, anser vi inte längre att hon är lämplig att ta hand om vår hund. Därför vill vi ha tillbaka honom. Då undrar jag om hur vi bör göra. Vi har inte fått träffa honom en enda gång. Vi fick höra att hon har varit hos veterinären och använt sig utav hans försäkring som min pappa betalar. Hon kan påstå att hon har lagt ner pengar på honom, men det är fortfarande vår hund. Jag kan tillägga att hunden är renrasig och kostade 12 000 kr om det har någon betydelse. Hur anser ni att vi ska hantera denna situation? Måste vi polisanmäla för att få tillbaka vår hund? Jag hoppas att ni kan hjälpa oss. Då min pappa är den rätte ägaren borde inte hon kunna säga att hon har fått honom, då min mamma ändå inte äger honom juridiskt. Både mamma och pappa anser att han fortfarande är vår hund och att tjejen som har honom har gjort fel. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I sådana här fall – när någon anser att någon annan ska överlämna en viss sak – så kan man vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om s.k. vanlig handräckning.

Du fyller i en blankett som finns på Kronofogdemyndighetens hemsida (se här: http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html
Information om hur du fyller i ansökan och vart den ska skickas finns på sista sidan av blanketten)

Kronofogdemyndigheten kommer då att skicka ett brev till personen som har hunden. Därefter kan följande saker ske:

  • Personen lämnar självmant tillbaka hunden. Du ska då snabbt och skriftligen ta tillbaka din ansökan.
  • Personen skriver till Kronofogdemyndigheten och invänder mot kravet. Kronofogden informerar då dig om det och du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol som ett civilrättsligt ärende. Om du inte vill att domstol ska fortsätta handläggningen kommer Kronofogden att skriva av ärendet.
  • Personen hör inte av sig till Kronofogden. Då meddelar Kronofogden ett utslag där det anges att svaranden förpliktas att göra det du har begärt. Kronofogden kan då hjälpa dig att hämta hunden.

Kostnaden för en ansökan om vanlig handräckning är 300 kr. Detta är dock en kostnad som du senare kan kräva av personen som har hunden om Kronofogden meddelar ett utslag i ärendet.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga. Hör gärna av dig om du undrar något ytterligare.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare