Hjälp med att driva rättsprocess med begränsad ekonomi

Finns det advokater/jurister som jobbar pro bono i Malmö? Det rör min mamma som inte har ekonomi för att betala en advokat eller jurist. Ärendet rör att polisen begått tjänstefel, ett ganska unikt fall och där ett liknande fall blev JO-anmält där polisen fick skarp kritik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Advokatbyråer
Pro Bono förekommer som regel inte i Sverige. Istället engagerar sig många byråer i olika hjälporganisationer. Eftersom din mamma befinner sig i en utsatt situation med begränsad ekonomi i ett mål mot polisen kan det dock finnas advokater som åtar sig arbetet utan ersättning. Det enklaste är att höra sig runt på olika advokatbyråer i Malmö för att se om det finns intresse, exempelvis Mannheimer swartling och Setterwalls tar stort ansvar för samhällsviktiga fall.

Centrum för rättvisa
Det bästa tipset jag kan ge är att ni vänder er till Centrum för rättvisa. Det är en ideell organisation med uppdrag att värna för enskildas fri- och rättigheter, det sker bland annat genom att dem driver rättsprocesser för enskilda individer. "Konkret handlar det om att granska missförhållanden, informera enskilda om deras rättigheter och ställa upp som ombud i rättsliga processer" (från deras hemsida).

För att centrum för rättvisa ska åta sig fallet ska det röra sig om en rättighetskränkning. Jag vet inte vad som hänt din mamma och på vilket sätt polisen agerat felaktigt, men från det du beskriver verkar det som att fallet skulle kunna vara lämpligt för att drivas av Centrum för rättvisa.

Jag föreslår att du fyller i deras formulär för att ansöka till Centrum för rättvisa. Du kan läsa mer HÄR.

Andra möjligheter
Återigen vet jag inte så mycket om själva fallet. Men om din mamma står som målsägande i fallet (part i målet som "offer") skulle hon enligt Lagen om målsägandebiträde kunna ha rätt till advokat (1 § p3). Detta eftersom tjänstefel har fängelse i straffskalan, vilket är en förutsättning för att det ska anses finnas ett särskilt starkt behov av det. Det innebär att staten förordnar ett målsägandebiträde (en advokat) till din mamma som hon inte behöver betala för.

Det är dem möjligheterna jag kan komma på. Men man vet aldrig vem som är villig att hjälpa till när nöden kräver, så hör dig omkring. Kika på dem alternativen jag tagit upp.

Jag önskar dig och din mamma all lycka med fallet och juridisk hjälp!

Sara HillRådgivare