FrågaEKONOMIÖvrigt31/10/2020

Hjälp kring att kontakta finansbolag

Hej!

Vi misstänker att vår bror har utsatts för bedrägeri då någon skaffat BankID och Swish kopplade till hans bankkonton och då kunnat ta ut/föra över pengar samt tagit en mängd lån i hans namn. Detta har tydligen pågått sedan februari 2020. Vi har kontaktat bank och gjort en polisanmälan samt kontaktat några finans/lånebolag från en ca 45 bolag lång lista vi fick av banken. Ca 5 bolag har kontaktas och fler kvarstår. Polisrapporten måste kompletteras med vilka lån som tagits och det känns som ett evighetsjobb att ta reda på detta.

Vi undrar om det finns hjälp/stöd att få i denna situationen, någon som kan hjälpa oss att kontakta alla dessa finansbolag samt guida oss i denna processen som är väldigt obekant för oss.

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med er fråga!

Till att börja med vill jag beklaga det inträffade. Det är inte lätt för den drabbade att hantera detta på egen hand, så en stor eloge till er som hjälper honom!

Att ringa alla långivare är något som behöver göras och är något som tyvärr tar tid. Antingen gör man det på egen hand eller så kan man ta hjälp av en jurist som är duktig på området för att bespara er tid. Om ni är intresserade av att anlita en av våra jurister som går igenom ärendet och stödjer er genom processen, är ni varmt välkomna att återkomma till mig per e-post på natasha.fathifard@lawline.se för en offert.

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare