Hjälp att få betalt för hund/återfå hund

Hej! Jag har antagligen gjort en riktig dumhet!För några år sedan så sålde jag en valp till en familj och allt gick bra med den valpen o de var nöjda.Sedan genom olyckshändelse fick de avliva den,och återkom då till mej om en ny valp som de ville köpa(jag hade annons just då också).Men de hade just då inga pengar och jag tyckte det verkade vara ok eftersom de återkom till mej.De skulle betala senare och papper skulle skrivas ,dumt nog så fick de med sej valpen för de ville ju så gärna ha den och jag tyckte faktiskt synd om dom.Nu till saken:De förflyttar datum hela tiden framåt för betalning/avbetalning svåra att få tag i ,undanflykter och konstiga bortförklaringar. Jag står som ägare till valpen jag har vetrinärintyg,(besiktningen)Vacc-kort ,försäkringstagare samt registrerad ägare på Jordbruks verket.,vad kan jag gör för att de ska fullfölja muntligt avtal eller lämna tillbaka valpen? Kan jag polisanmäla dom och för vad?Känner ju att detta är mitt eget fel!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Köp av hund räknas som köp av lös egendom. Detta innebär att det inte finns några formkrav för att avtalet ska vara giltigt, vilket i sin tur innebär att det muntliga avtal som du och familjen har är lika giltigt som ett skriftligt avtal.

Om du vill att de ska fullfölja avtalet, d.v.s. betala för valpen så kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Du ansöker med en blankett som du hittar här: http://www.kronofogden.se/download/18.6f6dad1813c5c1430f6800041535/1365677448277/901213.pdf

Kronofogdemyndigheten skickar därefter ett brev (föreläggande) till familjen.
Om familjen självmant betalar efter det så är du skyldig att meddela Kronofogden om detta, varpå ärendet avskrivs.
Om familjen inte betalar och inte hör av sig till Kronofogden i rätt tid så meddelar Kronofogden ett utslag. Detta betyder att Kronofogden kan hjälpa dig att driva in din skuld.
Om de istället bestrider betalningsskyldigheten så kan du välja att låta ärendet gå vidare till domstol.

Om du istället vill att familjen lämnar ut valpen till dig kan du ansöka om särskild handräckning hos Kronofogden. Du använder samma blankett som ovan men anger tydligt att det rör sig om särskild handräckning (och inte vanlig handräckning/betalningsföreläggande). Det är dock tveksamt om du kommer att ha framgång med detta, eftersom det för särskild handräckning krävs att det är uppenbart att du har rätt att få valpen. Det är alltså ett väldigt högt beviskrav och jag tror att det kan bli svårt för dig att bevisa detta utan ett skriftligt avtal, trots att du är innehavare av de officiella dokumenten som du räknar upp (igen: ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt, men det blir förstås svårare att bevisa).

Ansökan för såväl betalningsföreläggande som särskild handräckning kostar 300 kr, en kostnad som du dock kan kräva familjen på om Kronofogden beviljar ett utslag i enlighet med din ansökan.

Ett tredje alternativ är att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Du kan då yrka att familjen antingen betalar enligt avtal, eller lämnar ut valpen till dig. Blanketten för stämningsansökan hittar du här: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/
Som skriftliga bevis kan du då åberopa de dokument du nämner i din fråga. Denna ansökan kostar 450 kr.

Jag vågar inte råda dig vilket alternativ du bör välja. Jag kan dock säga att betalningsföreläggande/särskild handräckning är tänkta att vara snabba processer. Detta förutsätter dock att bevisläget är klart och att du inte tror att familjen kommer att bestrida föreläggandena från Kronofogden. En stämningsansökan, å andra sidan, resulterar i en längre process, men där har du möjlighet att lägga fram din talan på ett mer omfattande vis. Du riskerar dock att tvingas betala familjens eventuella rättegångskostnader om domstolen skulle döma till din nackdel.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare