Hjälp att återta egendom vid skilsmässa

Hej. Min son o hans fru har separerat.Han flyttade ut och lät henne skriva över hyreskontraktet på sig själv p.g.a. att hon skulle kunna söka bostadsbidrag Efter det får han inte gå in i huset mer, han får inte hämta sina privata saker så som fotografier o d. Om han går in polisanmäler hon honom för hemfridsbrott. Vad kan han få för hjälp att få komma in o hämta sina saker. Hoppas på svar snart

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid situationer som dessa – när någon hindrar någon annans rätt till viss egendom – kan man vända sig till Kronofogden och ansöka om s.k. särskild handräckning.

Din son kan då skicka ett brev till Kronofogden där han anger vilken egendom som han anser sig ha rätt till, på vilken grund han anser sig ha rätt till den och vem han kräver egendomen av, samt kontaktuppgifter till både sig själv och den föredetta hustrun (namn, adress, personnummer och telefonnummer). Han ska även ange om han i ett senare skede vill ha Kronofogdens hjälp att verkställa ett eventuellt utslag.

Det finns ingen särskild blankett för detta, utan din son kan skriva ett vanligt brev så länge ovanstående information finns med. Han kan även använda sig av blanketten för vanlig handräckning/betalningsföreläggande om han tydligt lägger till att ansökan gäller särskild handräckning. Denna blankett hittar du här: http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Kronofogden skickar sedan ett brev till svaranden (i detta fall din sons f.d. hustru) som hon är skyldig att skriva under och skicka tillbaka. Hon har även rätt att komma med invändningar mot handräckningen. Om hon gör det så har din son rätt att yttra sig över detta.

Därefter prövar Kronofogden ansökan. Om Kronofogden beviljar ansökan i ett utslag så kan detta användas som grund för att med Kronofogdens hjälp tvångsvis återta egendomen.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare