Hjälp att återkräva felaktigt utmätt egendom

Hej! Jag behöver hjälp med att få tillbaka mina fordon som Kronofogden tagit. De bröt sig in och tog när jag inte var hemma dessa 2 fyrhjulingar som jag är registrerad på och äger, de köpte jag nya för några år sedan plus en begagnad gräsklippare som jag har kvitto på. De säger att dessa saker är min mans som har skulder men det är inte hans. Han bor inte hos mig, han flyttade för ca 1 år sedan och har en annan adress. Jag har inga skulder till någon. Jag behöver hjälp med dessa saker för jag vill ha tillbaka fordonen som dessa har tagit och kan man begära skadestånd ochså?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Av den beskrivning du ger verkar det som att Kronofogdemyndigheten har genomfört en felaktig utmätning av fordonen och gräsklipparen i fråga. Jag ska förklara varför i mitt svar, och dessutom förklara hur du kan ta saken vidare. Jag förutsätter att din man inte haft tillgång till den lokal där fordonen stod placerade.

Vad får utmätas?

Kronofogden får bara utmäta (lös) egendom om det framgår att den tillhör den skuldsatte, eller om denne ska presumeras vara ägare enligt specialregler (4 kap. 17 § utsökningsbalken). En sådan specialregel stadgar till exempel att egendom i den skuldsattes besittning presumeras tillhöra den skuldsatte. Med "besittning" avses i detta sammanhang också situationer som då någon annan innehar den skuldsattes egendom för den senares räkning (så kallad medelbar besittning, se NJA 1984 s. 132 och NJA 1984 s. 456), vilket kan vara vad kronofogden stödjer sin utmätning på i ditt fall. Presumtionen bryts däremot om det framgår att egendomen tillhör någon annan, och i dessa fall får egendomen alltså inte utmätas (4 kap. 18 § utsökningsbalken). Kronofogden framstår alltså i ditt fall ha antagit att fordonen fordonen tillhört din man, men "lagerhållits" av dig.

Även om kronofogden anser sig ha belägg för att du lagrat fordonen för din mans räkning (vilket de måste kunna bevisa) förlorar de rätten att utmäta den om du kan styrka att fordronen tillhör dig. Kvittona du nämner, tillsammans med att det är du som står som registrerad ägare, kan räcka för att styrka detta. Det bör i varje fall räcka för att kronofogden måste genomföra utmätningen med förbehåll för din rätt (4 kap. 22 § första stycket utsökningsbalken).

Vad du kan göra nu

Det du kan göra nu är att framställa ett påstående om bättre rätt till egendomen direkt till kronofogden. Myndigheten är då skyldiga att meddela dig ett föreläggande om att väcka en talan i domstol om bättre rätt (4 kap. 20 § utsökningsbalken). Du kan också begära rättelse hos kronofogdemyndigheten, om det visar sig att de  i första hand saknade belägg för att egendomen tillhörde din man. I vilket fall rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon av våra jurister, som kan sätta sig in i ärendet och hjälpa dig med den lämpligaste proceduren. Du kan boka en tid med en jurist via denna länk: www.lawline.se/boka

Våra jurister kan också hjälpa dig att kräva skadestånd av kronofogden, vilket kan bli aktuellt om det visar sig att myndigheten gjort sig skyldig till fel eller försummelse (3 kap. 2 § skadeståndslagen).

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare