Hindersprövning och äktenskapsförord - Vad gäller?

Hej! Jag ska gifta mig med min vietnamesiska flickvän. För att göra hindersprövning här i Sverige så behöver hon ha dokument som visar att hon får ingå äktenskap. Vart ansöker hon om det? Via myndighet i Vietnam eller via Svenska ambassaden i Hanoi? Vi vill också skriva ett äktenskapsförord och undrar om detta måste göras i samband med vigseln eller om man kan skriva det efter. Hon äger flera företag och fastigheter i Vietnam.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är äktenskapsbalken (ÄktB) och lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap (IÄL).

Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar.

När det gäller din första fråga kan följande anföras. I 3 kap. 1 § 1 st. ÄktB sägs att innan ett äktenskap ingås ska det prövas om det finns något hinder mot äktenskapet och det är Skatteverket som gör den prövningen. Enligt lagrummets andra stycke gäller också att de två som avser att ingå äktenskap gemensamt ska begära en sådan hindersprövning. Vidare anges i 3 kap. 2 § ÄktB att den som varken är eller ska vara folkbokförd här i landet ska vid hindersprövningen visa upp ett intyg av utländsk myndighet om sin behörighet att ingå äktenskapet, om ett sådant intyg kan anskaffas. Det korta svaret i den här delen lyder således att din flickvän måste vända sig till lämplig myndighet i Vietnam. Men exakt till vilken myndighet kan jag av förklarliga skäl inte svara på, men det är i vart fall inte till svenska ambassaden i Hanoi.

Vidare bör framhållas att de som begär hindersprövning är skyldiga att på heder och samvete skriftligen uppge om de tidigare har ingått äktenskap eller låtit registrera partnerskap. Den som tidigare har ingått äktenskap eller låtit registrera partnerskap ska även styrka att äktenskapet eller partnerskapet har blivit upplöst om inte detta framgår av folkbokföringen eller av intyg från utländsk myndighet, 3 kap. 3 § 2 st. ÄktB. Notera som sagt att den här försäkran lämnas på heder och samvete och att det görs under straffansvar, 15 kap. 10 § brottsbalken. Därutöver kan följande vara värt att nämna. Om din flickvän tidigare har varit gift behöver det utländska beslutet om äktenskapsskillnad (skilsmässa) erkännas i Sverige och erkännandet ska prövas av svensk domstol (en tingsrätt som första instans), 3 kap. 8 § IÄL.

Slutligen och beträffande frågan om när ett äktenskapsförord behöver upprättas kan mycket kort konstateras att det kan ske såväl innan som under ett äktenskap. Men märk väl att vissa formkrav måste vara uppfyllda för att det ska bli giltigt. Ett äktenskapsförord ska 1. upprättas skriftligen, 2. dateras och 3. undertecknas av makarna eller de blivande makarna. Det ska också registreras hos Skatteverket. Ett äktenskapsförord som har slutits mellan blivande makar gäller från äktenskapets ingående om det ges in till Skatteverket inom en månad från det att äktenskapet ingicks. I annat fall gäller äktenskapsförordet först från och med den dag då det ges in till Skatteverket.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskaper om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Jag kommer därför att ringa dig nu på måndag den 14/2 kl 16.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare