Hindersprövning inför vigsel i Sverige

Hej!

Ska gifta mig med min thailändska flickvän i Thailand. Vilka dokument behöver vi fixa innan? Vi vill gifta oss borgerligt här i Sverige.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inför vigsel i Sverige måste du ansöka om så kallad hindersprövning hos Skatteverket. Detta prövas enligt svensk lag (se 1 kap. 1 § första stycket lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap, IÄL). Vidare innebär detta att en hindersprövning följer reglerna i 3 kap. äktenskapsbalken (ÄktB).

Information om hur du gör en ansökan om hindersprövning kan du finna här. Prövningen innebär således att blivande makar måste vara över 18 år, inte vara nära släkt med varandra eller redan gift med någon annan (3 kap. 3 § ÄktB). Om kraven för hindersprövning är uppfyllt, så finns inga hinder mot att ingå äktenskap varav Skatteverket utfärdar intyg om detta (se 3 kap. 4 § ÄktB). Den som varken är eller skall vara folkbokförd här i landet skall vid hindersprövningen också visa upp ett intyg av utländsk myndighet om sin behörighet att ingå äktenskapet, om ett sådant intyg kan anskaffas.

När hindersprövningen är klar så får du ett intyg om hindersprövningen och ett vigselintyg av Skatteverket. Intygen kan du be om få även på engelska.

vänligen

Therese AxénRådgivare