Hinderprövning av äktenskap i USA som ej registrerats i Sverige

Hej,

Jag har en fråga angående hindersprövning inför giftermål i Sverige. Jag och min pojkvän bor i USA sedan två år och för ca. 1 år sedan gifte vi oss i City Hall i New York för att jag skulle kunna få mitt arbetsvisum. Vi registrerade aldrig denna vigsel i Sverige eftersom vi inte ville att det skulle vara giltigt i Sverige på grund av att vi ville gifta oss i den svenska kyrkan någon gång i framtiden. Vi ska nu gifta oss i kyrkan i Sverige och måste göra en hinderprövning och skicka in bevis på att vi inte är gifta tidigare . Skatteverket vill att vi skickar in dokument som visar vår civilstatus här i USA eftersom vi inte längre bor i Sverige. Problemet är ju bara att vi redan står som gifta i dessa dokument...

Är det möjligt att få hindersprövningen godkänd med argumentet att vi aldrig ville registrera vårt äktenskap i Sverige / aldrig har registrerat det? Eller måste vi skilja oss i USA för att kunna gifta oss med varandra i Sverige?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid giftermål i Sverige så görs det alltid en hindersprövning, vilken innebär att Skatteverket dubbelkollar så att ingen av parterna är under 18 år, är nära släkt eller gifta sedan tidigare. Varför hindersprövningen görs är för att det bl.a. är ett hinder om någon av parterna redan är gifta är för att det enligt svensk lag utgör ett brott att vara gift med flera stycken samtidigt, s.k. tvegifte (2 kap. 4§ Äktenskapsbalken och 7 kap. 1§ Brottsbalken).

Vidare vid ingående av äktenskap utomlands så anses dessa vara giltiga om de är giltiga till formen i det landet där de ingicks, 1 kap 7§ IÄL, se här: https://lagen.nu/1904:26_s.1. Det finns fall då äktenskapen inte godkänns enligt svensk lag och det är när det vid tidpunkten för ingåendet av äktenskap förelåg hinder enligt svensk lag. d.v.s. om någon av er var under 18 år, om ni var nära släkt eller om någon av er redan var gifta, 1 kap. 8a§ IÄL, se här: https://lagen.nu/1904:26_s.1

När ni nu vill gifta er i Sverige vill Skatteverket, precis som du uppgett i frågan att ni ska lämna in dokument på civilstatus i landet där ni är bosatta för att de ska kunna utföra en hindersprövning. Ett giftermål i New York cityhall med båda parternas närvaro och samtycke, där ingen av er är under 18 år och ni inte är nära släkt torde vara giltigt som äktenskap, trots att ni inte registrerat det hos Skatteverket. När ni nu skickar in ert certificate of marriage så framkommer det att ni har ingått giltigt äktenskap i New York vilket utgör hinder för vigsel i Sverige.

Hoppas att ni har fått svar på er fråga,

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare