Hinder för att få körkort?

Tjena jag undra bara om nån hade ett vettigt svar på min fråga för när jag var 13 festa jag och några polare vi drack och jag vart redigt ful jag vart så ful så jag däckade i ett dike med 2,3 sprit i blodet och ambulansen kom i två hundra blås och drog i väg med blå ljus men nu 2 år senare har jag förendrats och gör inget sånt längre

Så jag undrar om jag får ta körkort för det jag gjort (tacksam för svar så snart som möjligt )

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

För att få B-körkort (för personbil, lätt lastbil mm) krävs följande: att du har fyllt 18 år, har körkortstillstånd, genomfört riskutbildning, klarat teoriprov och uppkörning. Körkortstillståndet är ett krav för att få övningsköra och för att få göra teoriprovet och uppkörningen.

När Transportstyrelsen får in en ansökan om körkortstillstånd gör de en bedömning av personens lämplighet som förare. Det är brottsregistret samt medicinska hinder kan göra att Transportstyrelsen avslår ansökan. Att du drack när du var 13 och blev hämtad av ambulans innebär inte att du fått en prick i registret.

Svaret är alltså att händelsen du beskrivit inte spelar någon roll för din möjlighet att få körkort. Så länge du uppfyller de krav som beskrivits ovan finns inget hinder.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare