Hemlig övervakning av elektronisk kommunikation

vad menas med hemlig övervakning av kommunikation ? betyder det att polisen ser vad man skriver på Internet och vilka sidor man är inne på från mobiltelefonen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras huvudsakligen av rättegångsbalken (RB).

Hemligt tvångsmedel för att inhämta uppgifter från en brottsmisstänkt

Hemlig övervakning av elektronisk kommunikation återfinns i 27 kap 19 § RB och är ett hemligt tvångsmedel som innebär att uppgifter inhämtas från en brottsmisstänkt och kan avse såväl fast telefoni som mobiltelefoni och IP-telefoni. Dessa uppgifter kan avse allt från vilket telefonnummer som ett telefonsamtal kommer ifrån, vid vilket tidpunkt som telefonsamtalet ägde rum, längden på samtalet och uppgifter om var en mobiltelefon befinner sig. För att bedöma om uppgifter får inhämtas om vad du skriver på internet och på vilka sidor du är inne på från mobiltelefonen så behöver vi först utreda vad som avses med elektroniskt kommunikationsnät.

Elektroniskt kommunikationsnät bör avse webbhistorik

Tidigare avsåg hemlig avlyssning "telemeddelanden", vilket definierades som ljud, text, bild, data eller information i övrigt som förmedlas med hjälp av radio eller genom ljus eller elektromagnetiska svängningar som utnyttjar särskilt anordnad ledare. Denna definitionen omfattade telefon- och telefaxtrafik, e-posttrafik, överföring av datafiler med hjälp av FTP (File Transfer Protocol) liksom överföring från hemsidor, nyhetsgrupper och chattkanaler. Den nya lydelsen, dvs. elektroniskt kommunikationsnät, borde i praktiken inte innebära någon ändring av tillämpningsområdet för tvångsmedlet. Det är därför min mening att både det som du skriver på internet och de hemsidorna som du besöker kan vara föremål för övervakning av polisen om det skulle föreligga skäl att misstänka att du begått något brott (27 kap 20 § RB).

Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Ninab YousifRådgivare