FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/09/2017

Hemfridszon för badplatsen.

Hej!

Här kommer en fråga ang. hemfridzon.

Jag har en sommarstuga i Stockholms norra skärgård. Det är en sjötomt med brygga och en liten badstrand. Huset ligger endast 18 m från vattnet.

Jag har problem med närgångna "fiskegubbar" i båt som hävdar allemansrätt för sitt handfiske. De kan ligga endast ett fåtal meter från min strand, t ex ankra strax intill min brygga eller vid badplatsen oavsett om jag är nere vid stranden, ute på annan del av tomten eller inne i huset.

Jag hävdar hemfridzon lugnt och bestämt när jag anser dem alltför närgångna (och alltför ofta)- vissa blir då mycket otrevliga (!!!) "Det ska du skita i, Jag fiskar var fan jag vill" , "håll käften käring" mm. (Gissar att jag skulle bli bemött på annat vis om jag också vore en man...)

Vad gäller ang. hemfridszon?? Laghänvisning?

Känner mig kränkt och ensam om problemet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Vad tråkigt när dessa otrevliga situationer uppstår. Alla vill vi som sagt ha lugnt och trevligt i vår närmiljö, inte minst omkring bostaden.

Det finns en hel del praxis kring detta med strandskydd och hemfridszoner. Det är flera saker som blir avgörande för om platsen är en hemfridszon eller inte, samt om det finns strandskyddsdispens eller inte. Jag kan tyvärr inte svara på din fråga vad som gäller för din fastighet men jag kan råda dig att kontakta länsstyrelsen i Stockholms län. De vet vilka regler som gäller i ditt område, samt hur långt hemfridszonen sträcker sig på din fastighet. De vet även vilken betydelse en ansökan om strandskydd skulle ha för dig. Det är naturligtvis viktigt att du får reda på vad som gäller för sin fastighet.

Ring länsstyrelsen i Stockholm: 010 - 223 10 00, eller maila: stockholm@lansstyrelsen.se

Jag hoppas du får svar på alla dina frågor och att de kan hjälpa dig på bästa sätt.

Vänligen

Jennie NilssonRådgivare