Hemfridsbrott eller olaga intrång

Hej. Får jag passera över gården som tillhör en bostadsrättsförening? Föreningen har satt upp en skylt att det är privat. Jag blev utskälld av en boende när jag gick över gården.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga så som att du är intresserad av vilket typ av brott det kan utgöra när de passerar över bostadsföreningens område.

De brott som eventuellt kan bli aktuellt är hemfridsbrott i ditt fall, enligt 4 kap 6 § Brottsbalken (BrB). Rekvisiten i detta fall är att man intränger eller kvarstannar i eller på någons hem, gård, rum, hus eller där någon har sin bostad. I detta fall så inträder du på bostadsföreningen område utan tillstånd, vilket uppfyller rekvisitet. Du intränger olovligen på annans tomt, vilket medför att rekvisitet i 4 kap 6 § BrB för hemfridsbrott har uppfyllts i egentlig mening.

Dock så finns det ingen anledning till oro i ditt fall. Det finns ett undantag i 4 kap 11 § BrB som säger att om brottet inte är grovt, så kommer inte åtal att väckas gentemot den enskilde. Detta innebär att om du bara passerar över området, endast med syfte att ta den snabbaste vägen till ditt mål, så kommer inget åtal att ske. Om åtal dock sker av någon anledning så är det enda straffet böter.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare