Hemfridsbrott då hyresgäst inte betalar hyra?

Hejsan jag hade under några månader en andrahandsuthyrning av en lägenhet. Gästen var i regel alltid sen med hyran, frågade denne hur det kom sig att man inte insåg att man skall betala saker i tid men fick aldrig något riktigt svar. Kontraktet var skrivet för ett år. en månad så struntade gästen att betala och månaden där efter så betalade denne bara hälften. Varpå jag tröttnade och kontaktade kronofogden. Hyresgästen flyttade sen ut men smet från 3 månaders hyra. vägrar betala dessa. Min fråga kan man är nu kan man anse att andrahandshyresgästen indirekt gjorde sig skyldig till ett hemfridsbrott då den bodde i min bostad utan att göra rätt för sig eller hur skall se på det hela.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hemfridsbrott regleras i 4 kap 6 § brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700. Med hemfridsbrott avses att någon olovligen tränger sig in eller vägra lämna någon annans bostad. I detta fall utgjorde hyreslägenheten din hyresgäst bostad vilket innebär att något brott inte begåtts.

Då hyresgästen flyttat ut utan att betala 3 månaders hyra rekommenderar jag dig att vända dig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande. För mer information samt för att ansöka om betalningsföreläggande, se http://www.kronofogden.se/Fabetalt.html

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare