Hemfridsbrott att olovligen befinna sig innanför annans tomtgräns?

Efter skillsmässa och vårdnadstvist så har min exsvärmor förbjudit mig att beträda tomten där jag och min exfru bodde i hus (hyrde av exsvärmor som äger hus och tomt) När jag hämtade barnen så tog jag några steg in på tomten för att möta upp barnen som glada i hågen kom springande mot mig. Exsvärmor skrek då upprepade gånger att jag inte skulle gå in på tomten,jag backade ut från tomten. Vilket stöd har hon från lagen i sitt handlande? Vilket eventuellt straff i lagens mening kan jag få om jag går innanför tomtgränsen vid hämtning av mina barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hemfridsbrott kan bli aktuellt
Genom att olovligen befinna sig eller kvarstanna där någon annan har sin bostad kan man dömas för hemfridsbrott, 4 kap. 6 §. Hemfridsbrottet gäller vare sig det är fråga om inträngande rum eller hus. Dessutom omfattas inte bara bostaden, utan även gård och fartyg. Till det skyddade området räknas alltså även trädgård och tomt som hör till bostaden. Det krävs inte att tomten är inhägnad, men det måste framgå på något sätt att området hör till bostaden.

Om du befinner dig på din exsvärmors tomt utan hennes samtycke gör du dig alltså skyldig till hemfridsbrott i lagens mening. Du bör alltså försöka hålla dig utanför tomtgränsen när du hämtar dina barn för att vara på den säkra sidan.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare