Hemfridsbrott - att intränga eller kvarstanna på annans tomtmark

Hej

En kontrollant från tv tjänsten har gått runt och tittat genom fönstern i villan. Han bad inte om värt tillstånd för att vistas i vår privata tomt. Han rörde sig där kl 9 på kvällen. Jag lag i min säng när jag såg honom kika in genom fönstern. Har har brutit mot hemafridlagen?

Lawline svarar

Hej!

Regler om frihet och frid hittar vi Brottsbalkens 4 kap.

Enligt 4 kap. 6 § Brottsbalken får kontrollanten inte intränga eller kvarstanna där ni har er bostad. Även omgivande trädgård räknas till bostaden. Det innebär att kontrollanten genom att gå runt på er tomtmark gjort sig skyldig till hemfridsbrott.

Tack för din fråga och du är mer än välkommen att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare