Heldragen linje undantag

Hej

Jag korsade med min maskin en väg med dubbel heldragen linje obetänktsamt att det var heldraget men med god marginal för att hinna över. Dock blev jag påkörd av en bil som körde väldigt mycket för fort.

Jag bor bara några hundra meter från kollisionsplatsen och 200 meter från där jag korsade vägen går traktor vägen hem till oss. I trafikförordningen finns följande undantag för heldragen linje som jag undrar om jag kan åberopa?

"3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller"

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler gällande heldragen linje återfinns, som du nämnt, i trafikförordningen.

Min tolkning av undantaget i 3 kap 11 § 2 st 3 p trafikförordningen är att en förare enbart får korsa en heldragen linje, med fordonet, om föraren behöver det för att överhuvudtaget ha möjlighet att ta sig till eller från en fastighet eller motsvarande.

Finns det en annan väg till ditt hem som du kan ta där du inte behöver korsa en heldragen linje anser jag att du inte kommer nå framgång genom åberopandet av undantaget.

Är du däremot tvungen att korsa den heldragna linjen för att du behöver det, då det är enda möjliga färdvägen hem till dig, framstår det som rimligare att åberopa undantaget.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare