FrågaAVTALSRÄTTGåva02/07/2019

Hej, jag ska överlåta min del av bostadsrätt till min sambo. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att besvara din fråga samt ge råd om vad du kan göra nu.

Hur ska du göra för att överlåta din del av bostadsrätten till din sambo?

För att överlåta din del av bostadsrätten till din sambo bör du skriva ett gåvobrev. Ett gåvobrev behövs om man vill ge bort något värdefullt, exempelvis en del av en fastighet till sin partner eller en summa pengar till sitt barn. Genom gåvobrevet kan man reglera överlåtelsen och även ange villkor som ger trygghet för mottagaren. Exempelvis kan man ange att gåvan ska vara mottagarens enskilda egendom.

Om man ger en annan person en bostadsrätt i gåva måste bostadsrättsföreningen underrättas om gåvan, och godkänna detta. Om personen som fått bostadsrätten i gåva vägras medlemskap i bostadsrättsföreningen är gåvan ogiltig. I ditt fall skriver du att du ska överlåta din del av bostadsrätten till din sambo, men det framgår inte om sambon redan är ägare till halva bostadsrätten eller om du äger hela bostadsrätten och nu har för avsikt att ge bort halva bostadsrätten till din sambo.

Vad du kan göra nu

Om du vill ha hjälp med att formulera ett gåvobrev kan du anlita en jurist från Lawline (länk för att boka här). Ifall du inte vill eller inte har möjlighet att anlita en jurist rekommenderar jag att du kollar upp information om gåvobrev innan, så att det blir korrekt. Om du har fler frågor, exempelvis om det kan bli skatterättsliga konsekvenser av gåvan, rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga, alternativt ringer till Lawlines telefonrådgivning. Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare