Hej jag körde förbi en fartkamera på en 50 väg mellan 55 och 50 km/h vad kommer troligtvis hända om den fotade mig?

Hej jag körde förbi en fartkamera på en 50 väg mellan 55 och 50 km/h vad kommer troligtvis hända om den fotade mig

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kommer hända med dig efter att du kört mellan 55 och 50 km/h på 50-väg?

Riskerar du återkallelse av körkort?

I 5 kap körkortslagen (KörkL) finns bestämmelser om återkallelse av körkort.

Kort kan jag direkt säga att du inte riskerar det. Ett körkort kan återkallas om du överskrider den tillåtna hastigheten, däremot inte om det anses som ringa (5:3 4p KörkL). En situation som är ringa kan förklaras som lindrig, det vill säga att det inte är så pass allvarligt att det anses rimligt att du får ditt körkort återkallat. I RÅ 1987 ref. 70 I-III så bedömde Regeringsrätten (tidigare namnet för Högsta förvaltningsdomstolen) att det är ringa att köra 80km/h på 50-väg. Därmed kommer inte några km/h över hastighetsgränsen på 50-väg göra att du får körkortet återkallat.

Riskerar du böter?

Direkt kan jag säga att om fartkameran fotade dig kommer du få böter på 2000 kr. En juridisk förklaring får du följande.

I trafikförordningen (TF) finns bestämmelser om böter vid fortkörning.

I 3:17 TF står det att 50 km/h är högsta hastigheten i tättbebyggda områden. Eftersom du har brutit mot 3:17 TF genom att köra fortare kommer du dömas till penningböter (14:3 TF).

Riksåklagaren, som är Sveriges högsta åklagare och enda allmänna åklagare i Högsta domstolen (se Åklagarmyndighetens hemsida), har gjort en bilaga för ordningsbot för TF. I den står det att 1-10 km/h över hastighetsgränsen på 50-väg ska leda till 2000 kr i penningböter (se ordningsboten för TF av Riksåklagaren sid. 13)

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare