Hävning vid köp på blocket

Hej!

Vi sålde vår åkgräsklippare via blocket. Köparen kom hem till oss, de klämde och tittade och startade den. Den stod igång i några minuter utan problem. De var nöjda och åkte hem med gräsklipparen. Nu har köparen ringt och sagt att den dör när den blir varm... Verkar skumt för vi har haft den i 8 år och den har aldrig strulat och det sa vi till dom när de var här. Köparen hade bytt både olja och tändstift Innan denne ringde oss nu ikväll. Vi pratar med denne och köparen skulle testa lite mer. Nu har köparen ring igen och har blåst rent "motorn". Den funkar fortfarande inte. Vad ska vi göra? Har försökt läsa i köplagen. Köapren har ju varit på och skruvat mm på den nu. Lite panik här då köparen vill häva köpet. Handlar om en åkgräsklippare och inga papper är skivna. Köparen har även fått pruta ner priset.

Vad kan man göra? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga!

Det är ert muntliga eller skriftliga avtal som gäller i första hand, 3 § Köplagen (1990:931). Har ni inget sådant så gäller köplagen. Nedan följer lite olika delar i Köplagen som kan bli intressanta för er när ni pratar med köparen nästa gång.

När det kommer till risken för varan är det något som köparen bär när denne "mekar" på motorn, 12 § - 13 § Köpl. Det är därför inte helt uteslutet, baserat på er berättelse, att det är då som skadan sker på gräsklipparen.

Skulle köparen vilja häva köpet lär följande ha blivit uppfyllt, 30 § KöpL:

- gräsklipparen ska vara felaktig, 19 § KöpL, i ert fall borde vi kunna anta att ni säljer er gräsklippare i befintligt skick och för att en vara ska anses felaktig krävs det att denna ska vara i sämre skick än vad som kunnat förutsättas med hänsyn till ålder, bruk och pris. Sammanfattningsvis: "Vad kan man ha förväntat sig som köpare av en gräsklippare som är 8 år gammal till det pris som köparen sedan betalar?" Här har köparen själv föreslagit ett lägre pris än utgångspris som rimligt.

- Det faktum att köparen undersöker och testar gräsklipparen gör att köparen enbart kan hävda fel om ni som säljare har undlåtit att berätta något, vilket det på din historia låter som att så ej är fallet,20 § KöpL.

Dessutom brukar det traditionellt vara så att hävning, 39 § KöpL, sker efter säljaren har fått tillfälle till avhjälpande av felet eller prisavdrag. Men i ert fall är det troligtvis så att gräsklipparen inte är att betrakta som felaktig då köparen har undersökt varan och ni inte har undanhållit information emot köparen om gräsklipparen angående dess funktion.

Hoppas ni har fått svar på din fråga!

Med varma hälsningar

Terese VestergårdRådgivare