FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/07/2013

Hävning av köp

Hej, Har köpt en häst för 20 000 kr + moms och säljaren och jag har ett muntligt avtal om att köpet ska gå tillbaka om hästen inte går igenom veterinärbesiktning. Hästen besiktigas 4 dagar efter köpet och fram till besiktningen går hästen i mindre hage. Hästen går inte igenom besiktningen. Säljaren kräver en utredning innan hon låter köpet gå tillbaka och jag gör en sådan. Hästen konstateras halt och enligt veterinär var han det med stor sannolikhet redan vid köpet. Säljaren går inte att få tag på varken på telefon eller mail längre. Hur går man vidare i ett sånt här läge?

Lawline svarar

Hej,

För att gå vidare i ditt ärende kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten där du beskriver omständigheterna och att ni hade ett muntligt avtal.

Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga avtal men det är svårare att bevisa vad ni kommit överens om.

Det som du inte uppger i din fråga är huruvida säljaren är en näringsidkare eller privatperson. Är det en näringsidkare och du är privatperson kan du utöver erat köpeavtal även använda dig av Konsumentköplagen, https://lagen.nu/1990:932. Är det en privatperson du har köpt hästen av är det istället Köplagen, https://lagen.nu/1990:931 , du får använda dig av för att häva köpet.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare