Häva anställningsavtal

Hej, jag skrev för en dryg vecka sen på en ny anställning. Vi kom då överens om att jag skulle börja arbeta när uppsägningstiden på mitt nuvarande arbete var slut. Min nuvarande arbetsgivare vill ha kvar mig och kontrade med ett ännu bättre erbjudande. Har jag någon möjlighet att bryta det påskrivna avtalet. Om inte, när anses min uppsägningstid börja gälla? Kan jag säga upp mig och jobba "mellanskillnaden" eller börjar min uppsägningstid när jag faktiskt ska börja jobba?

Mvh

/Joakim

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår frågan rätt skrev du på en ny anställning utan att först säga upp dig från din tidigare anställning. I detta fall låter det dessvärre som att du inte kan bryta kontraktet med din nya arbetsgivare. I enlighet med avtalsprincipen pacta sunt servanda kan avtal inte ändras ensidigt och därav bör du, om du vill förändra den uppkomna situationen, försöka komma överens med din nya arbetsgivare om att ändra eller häva ditt anställningsavtal.

Din uppsägningstid börjar gälla vid din uppsägning. Exakt när detta är regleras i anställningsavtalet eller mellan dig och din arbetsgivare. Du har rätt till minst en månads uppsägningstid enligt 11 § LAS. Om du med andra ord säger upp dig har du en månads uppsägningstid och kan därefter övergå till ditt nya arbete.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Alexandra TeorellRådgivare